Jätämmekö
dualismin?
(Takaisin)
Seppo Ilkka
Ihmiset ovat harjoitelleet kauan
kaksinaisuudessa, dualismissa, elämistä. Erääksi uuden ajan tavoitteeksi on
mainittu ykseyteen pyrkiminen. Olemmeko nyt valmiita jättämään dualismin
taaksemme?
Ihmiskunta
näyttää eläneen konfliktien ja ristiriitojen maailmassa, niin kauan kuin
kirjoitettu historia ja kansojen muisti riittää. Toisaalta eri aikojen ja
kulttuurien filosofit ja profeetat ovat kertoneet rauhasta ja harmoniasta, jossa
ihmiset ja luonto ovat kuin yhtä olentoa. Realiteettien keskellä tämä on
tuntunut utopialta. Kokemamme maailma on näyttänyt olevan täynnä hyvää ja pahaa,
hyökkääjiä ja puolustajia, voittajia ja voitettuja. Olemme löytäneet sisäisestä
maailmastamme niin syntiä kuin hurskauttakin. Kahtiajakautumista, dualismia,
tuntuu esiintyvän lähes kaikessa, mitä kohtaamme.
Tätä
kirjoittaessani keväällä 2011 monet odottavat vuotta 2012, jonka on toivottu tuovan
maailmaan uuden valoisamman ajan. Jotkut ennustajat ovat tosin varoittaneet mullistuksista.
Valon ajan odotus sisältää käsityksen siitä, että ihmiset olisivat oppimassa
elämään ykseydessä.
En tahdo liittyä
ennustelijoiden kuoroon. Mielestäni on tärkeämpää tarkastella kysymystä
dualismista ja ykseydestä sellaisenaan. Niinpä haastankin sinut, lukija, katsomaan
asiaa kanssani vapaana ennakkokäsityksistä, odotuksista ja opinkappaleista.
Vastakohtapareja luonnossa
Maailmassa
esiintyy paljon toisilleen vastakkaisia asioita ja ominaisuuksia. Olemme
rakennuksen sisällä tai sen ulkopuolella. Talossa saattaa olla alakerta ja
yläkerta. Tavatessamme olet edessäni tai takanani, oikealla tai vasemmalla.
Kielessä on monia laatua kuvaavia vastapareja: kuuma – kylmä, kostea – kuiva,
valoisa – pimeä jne. Näillä voi olla polaarisia ominaisuuksia. Maskuliinisen ja
feminiinisen on kohdattava toisensa, jotta uusi elämä syntyisi.
Kvanttifysiikassa
puhutaan aalto-hiukkas-dualismista. Tämä tarkoittaa, että joissakin suhteissa aine
käyttäytyy atomitasolla pienten kappaleiden tavoin, joissakin toisissa
yhteyksissä taas kuin aaltoliike.
Luonto ei
kuitenkaan ole ristiriidassa itsensä kanssa. Se on vain monimuotoinen kokonaisuus.
Elävä olento sisältää runsaasti vastakohtia. Keho, jossa olisi vaikkapa vain
oikea puoli, ei olisi toimiva. Normaalisti ihmisillä on oikea ja vasen käsi
eikä esim. kahta oikeata kättä.
Ihmisen suhtautumisesta
Luonto
tuntuu toimivan omien lakiensa mukaan harmonisesti. Miksi ihmisten maailma on
niin ristiriitainen? Tapamme tulkita maailmaa johtaa tähän. Maapallolla on esiintynyt
kautta aikojen luonnonmullistuksia, tulivuorenpurkauksia, maanjäristyksiä,
tulvia jne. Nämä ovat aiheuttaneet paljon tuhoa. Aikojen kuluessa on monia
lajeja hävinnyt luonnosta. Ihmiselle on ominaista määritellä tällaisia
tapahtumia pahoiksi, vaikka ne olisivat luonnon omaa kehitystä.
Esim. monet
luontodokumentit melkein vaativat katsojaa valitsemaan, asettuuko hän
saalistavan vai saaliseläimen puolelle. Onko ns. petoeläin sankarillinen
metsästäjä vai konna, joka uhkaa kilttejä eläimiä? Meidän ihmisten on usein vaikea
katsoa tällaisia tapahtumia ikään kuin ”keskeltä”, puolueettomasti.
Tällainen
suhtautuminen on pitkälti sävyttänyt ihmiskunnan suhdetta sekä luontoon että
toisiin ihmisiin. Ihmiset ovat taistelleet
luontoa vastaan. Jos he eivät ole voittaneet,
he ovat joutuneet alistumaan sen
edessä. Samoin on menetelty kilpailevien sukujen, heimojen ja kansojen kanssa.
Vastaavia kuvioita on saattanut esiintyä läheisissä ihmissuhteissa. Omia ja
samoin ajattelevien näkemyksiä on pidetty hyvinä, muita enemmän tai vähemmän
pahoina.
Ajattelevat
ihmiset ovat havainneet mielettömyyden, joka tällaiseen dualismiin sisältyy. Sehän
johtaa helposti eriasteiseen fyysiseen ja henkiseen väkivaltaan. Näin on
saatettu ruveta ajattelemaan, että itse dualismi on pahasta ja siitä tulisi
pyrkiä eroon.
Hyvä ja paha
Katsomustemme
dualistisuus kiteytyy kysymykseen ”hyvästä” ja ”pahasta”. Olemme oppineet
ajattelemaan, että ihmistä tulisi palkita hyvyydestä ja rangaista pahuudesta.
Samalla saatamme havaita, että yhteiskunnissa jotkut näyttävät menestyvän
eettisesti kyseenalaisin keinoin, kun taas oikeuteen pyrkivät eivät monissa
tapauksissa sitä saa. Tämä voi johtaa meidät lausumaan tuomioita. Teemme näin
omien, dualististen käsitystemme mukaisesti.
Laajalle
levinneet uskonnot opettavat, että ihmistä odottaa kuoleman jälkeen tilinteko,
jossa palkkiot ja rangaistukset jaetaan lahjomattoman oikeuden mukaan. Tämä
sisältyy niin läntisten uskontojen ”viimeisen tuomion” käsitteeseen kuin
itäisten oppien käsitykseen karmasta. Tällä tavoin ihmiset ovat ulkoistaneet
tuomion määräämisen Jumalalle tai muulla nimellä kutsutulle henkimaailman
toimijalle. Tämäkin on dualistinen menettely, jossakin muualla on se taho, jonka edessä olemme vastuullisia.
Läntisissä
uskonnoissa dualismi esiintyy täydessä voimassaan zoroasterilaisuudessa, persialaisen profeetta Zarathustran (n. 600 eKr.) seuraajien opissa. Siinä Suurella
Herralla, Ahura Mazdalla, on kaksi
poikaa, joista toinen edustaa hyvää ja totta, toinen pahaa ja valhetta.
Tämän
kahtiajaon arvellaan siirtyneen juutalaisuuteen,
jossa pimeän voiman edustaja on muuntunut eräänlaisesta Jumalan ohjeita
noudattavasta syyttäjästä Herran
vastustajaksi israelilaisten oltua Babylonissa vankeudessa n. 500–luvulla eKr. Kristinuskossa ja islamilaisuudessa tämä jako esiintyy myös selkeästi. Kuitenkin jo
paljon ennen Zarathustraa on esim. Egyptin
jumalten joukossa tunnettu sekä valon että pimeyden edustajia.
Intian hindulaisuus käsittelee pahan ongelmaa toisella
tavoin. Siinä ei tunneta varsinaista paholaista siinä mielessä kuin esim.
kristinuskossa. Sen sijaan kertomuksissa esiintyy monenlaisia demoneja, joita
eri jumalat ja jumalattaret voittavat ja tappavat. Esim. Ramajana-eepoksessa esitetään ajatus, että demonitkin saattavat
vapautua pahuudestaan kuoltuaan Jumalan nuolesta. Shivan ajatellaan hallitsevan demoneja ja määräävän rajat niiden
pahanteolle. Tämä on kuitenkin vain eräs Shivan tehtävistä. Hänen katsotaan
olevan itse asiassa rakkauden edustaja. Eräs hänen monista tehtävistään on
tarpeettomaksi käyneiden muotojen tuhoaminen.
Oppi
viimeisestä tuomiosta esiintyy jo zoroasterilaisilla, ennen kristittyjen
versiota siitä. Aikaisemmin esim. Egyptiläisen
kuolleiden kirjan kuvaus vainajan sielusta punnittavana jumalten edessä
kuvaa käsitystä vastuun kohtaamisesta kuoleman jälkeen. Tiibetiläinen kuolleiden kirja sisältää toisenlaisen kuvauksen
lähteneen sielun arvioinnista.
Aine ja pimeys
Esoteeriselta
kannalta katsoen Henki tarvitsee pohjan, jolle asettua, jos se tahtoo ilmentyä
aineessa. Tätä voidaan kuvata energian tiivistymisenä, joka on välttämätöntä
aineen olemassaololle. Nykyaikainen fysiikkakin näkee aineen olevan juuri tätä:
tiivistynyttä energiaa. Ihmiset kokevat usein valoa, jos he saavat kosketuksen
korkeampaan hengen maailmaan. Siksi on ymmärrettävää, että henkeä kuvataan
usein valona. Aineeseen taas liitetään usein käsitys pimeydestä.
Tällaisena
materia ja pimeys nähdään oikeaksi ja tarpeelliseksi, välttämättömäksi
ihmishengen aineeseen tulolle. Ongelmia syntyy, jos materian prinsiippi ikään kuin
korotetaan henkiolennoksi, persoonaksi, jota pidetään Jumalan vastustajana.
Näin tekemällä ihmiskunta on kutsunut paholaisensa toimimaan henkimaailmaansa. Meillä
on myös valta lopettaa tämä kutsuminen.
Usein on
sanottu, että pimeys on välttämätöntä, jotta valon voisi erottaa. Vastaavasti
aine on tarpeen, jotta voisimme nähdä, miten henki toimii, mitä muotoja se voi
saada. Dualismimme estää meitä ymmärtämästä näitä asioita, jos se julistaa
aineen pahaksi ja hengen hyväksi.
Sielun kehitys
Ihmiskunta
näyttää tarpovan syvällä pelkojen, vihan ja sotien suossa, jonka silmäkkeiden
voi nähdä saavan imuvoimansa dualismin rakenteista: itsekkyyttä, valtaa ja
alistamista, oikeaoppisuutta, välinpitämättömyyttä, rikkauksien kahmimista jne.
Miksi käymme näin vaikeata koulua? Voisimmeko irrottautua siitä ja sen pohjalla
olevasta dualismista?
Jos
hyväksymme ajatuksen sielun kehittymisestä läpi lukuisten elämien, kohtaamme
pian ajatuksen karmasta, vanhojen pahojen ja hyvienkin tekojemme kohtaamisesta
myöhemmin. Vääjäämättömän palautumisen käsitys on kuitenkin edelleen dualistinen.
Samoin on käsitys kertakaikkisesta viimeisestä tuomiosta.
Dualismissa
eläminen on kuitenkin opettanut meitä monella tavoin. Olemme oppineet karvaiden
kokemusten kautta, että on asioita, joita ei ole syytä tehdä. Olemme tosin
saattaneet tulla lyöneeksi kielletty-leimoja sellaisiinkin asioihin, jotka
eivät nykyisessä olemassaolossamme olisikaan vahingollisia. Olemme määränneet
itsellemme rangaistuksia, jotka ovat liian ankaria ja saatamme kuvitella, että
kieltäymysten tie johtaisi autuuteen. Olemme saattaneet unohtaa lempeyden
itseämme kohtaan. Ehkäpä seuraava oppiläksymme liittyykin tähän?
Ennen
kaikkea dualismi on opettanut sieluamme näkemään rajansa. Voimme ajatella, että
henki elää ykseydessä, joka sisältää sen lähettämien sielujen kokemukset tästä
ja mahdollisista muista maailmoista. Sielun kokemukset dualismissa elämisestä
tekevät mahdolliseksi sen, että sielu voi elää yksilönä hengen ykseydessä myös
maallisen elämän jälkeen.
Dualismista ykseyteen
Useat
ajattelijat ovat kuvanneet ykseyttä tilana, jossa kokija ja hänen kokemuksensa,
havaintonsa kohde, ikään kuin sulautuvat yhteen: kokijalla ja koetulla ei ole
eroa. Tästä on lähes pakko puhua ”minä”-muodossa, vaikka tarkoitan seuraavalla
yhtä hyvin myös sinua, lukija.
Jos katson
vaikkapa lintulautaa, näen tiaiset, varpuset, punatulkut, harakat, fasaanit,
oravat ja talvisen luonnonhengen, joka on antanut muotonsa lumikinokselle.
Ykseyden tilassa nuo kaikki ovat osa minua, en ole niistä erillinen.
Katsoessani taivaalle, minuun sisältyvät tähdet ja universumi, en ole
niistäkään erillinen.
Tämä ei
tarkoita, että olisin maailmassa toimivana olentona tiainen, luonnonhenki tai
tähti. Mutta jollakin tavalla ne kaikki ovat minussa. Itse asiassa voin kokea
nuo olennot vain itsessäni olevien sisäisten kuvien välityksellä.
Jos
ajattelen olevani erossa Jumalasta, olen palannut dualismiin. Jumala kuuluu
ykseyteeni. Kristus, Buddha, Valon Mestarit ja Enkelit kuuluvat ykseyteeni.
Muuten minulla ei voisi olla Heistä mitään käsitystä. Mutta myös kaikki muut
tietoisuuteeni tulevat olennot, niin valoisat kuin pimeätkin, kuuluvat
ykseyteeni. Osaanko katsoa niitä ”keskeltä” vai ryhdynkö käymään sisäistä
sotaa? Onko ykseyden kokemukseni riittävän vahva, niin että muistan katsoa
rakkaudella sitä, mitä näen?
Pian näiden
rivien kirjoittamisen jälkeen Japaniin iski tsunami. Keskeltä katsominen ei
tarkoita, että olisin välinpitämätön ihmisten kärsimykselle, päinvastoin.
Ykseys antaa rakkaudelle tilan. Samalla se voi ymmärtää tällaisia tapahtumia Maan
kehityksessä tuomitsematta niitä pahoiksi. Ykseys ei tarkoita syrjään
vetäytymistä maailman tapahtumista.
Jos kuvittelen, että irrottaudun ”pahasta” dualismista ja ryhdyn elämään ”hyvässä” ykseydessä, olen erittäin dualistinen. Ykseyteni ei ole ykseyttä, jos se ei sisällä omaa dualismiani. Ykseyden kokeminen voi tapahtua vain nykyhetkessä. Jos suunnittelen kokevani sen huomenna, olen päättänyt pitäytyä dualismissa. Kysymys on tavasta katsoa maailmaa, valitsen hetkestä hetkeen, katsonko dualististen silmälasien läpi vai heittäydynkö luonnollisen ykseyteni varaan. Voin tehdä myös molempia yhtä aikaa, muuten ykseyteni ei olisi ykseyttä.