Meditaatio – perinne uudessa valossa (Takaisin)
Seppo Ilkka
Henkiset etsijät ovat kautta aikojen
harjoittaneet meditaatiota muodossa tai toisessa. Vanhaa perinnettä voi tänään
ymmärtää uudella tavalla.
Kun ihminen
alkaa etsiä henkistä ymmärrystä, hän kohtaa todennäköisesti erilaisia opettajia
ja perinteitä, jotka tarjoavat hänelle omia oppejaan. Hän tutustuu kertomuksiin
sieluista, joiden sanotaan edistyneen pitkälle henkisellä tiellä.
Pyhimykset
ja mystikot ovat kertoneet autuuden ja valaistumisen kokemuksista. Näin on
voinut käydä heidän ollessaan syventyneenä palvomaan Korkeinta. Taiteilijat ja
tiedemiehet ovat saattaneet kokea vastaavaa ollessaan keskittyneinä
luomistyöhönsä. On tyypillistä, että kokija tuntuu kadottavan itsensä tuolla
hetkellä. Hän tuntee saavansa oivalluksia ja kokevansa jotain ylimaallista. Ajan
taju saattaa kadota.
Henkiset
perinteet ovat pyrkineet opastamaan seuraajiaan saavuttamaan näitä kokemuksia.
Monia keinoja on käytetty: katumusta, itsekuria ja eettistä kasvatusta,
fyysisiä ja henkisiä harjoituksia, pyhien tekstien tutkimista ja lopulta
meditaatiota.
Idän
meditaatioharjoituksia opetetaan nykyään lännessäkin uutena taitona. Uutta on
oikeastaan vain se, että nyt niitä on tarjolla julkisesti. Meditaatio saatetaan
mieltää idän filosofiaan kuuluvaksi. Kuitenkin myös lännen luostareissa on
harjoitettu satoja vuosia rukousta, joka johtaa syvenemiseen, jossa rukoilijan
oma itse katoaa.
Tarkastelen
seuraavassa muutamia perinteiseen meditaatioon liittyviä kysymyksiä ja esitän
joitakin uuden ajan ajattelun mukaisia näkökohtia.
Mikä saa aloittamaan meditoinnin?
Jotta
ihminen aluksi ollenkaan kiinnostuisi meditaation harjoittamisesta, hän saattaa
tarvita houkuttimia. Hänen egonsa saattaa kuvitella saavuttavansa joitain
tuloksia tuolla ”tekniikalla”. Meditaatiota opiskelevalle ehkä kerrotaan, että
meditaatio avaa tietoisuutta korkeampiin tajunnantiloihin.
Oppilas voi
ajatella saavansa kosketuksen henkimaailmaan, ja hän voi odottaa kokevansa
ekstaaseja ja ihania näkyjä. Hän saattaa toivoa näkevänsä esimerkiksi ns.
auroja eli ihmisten näkymättömiä energiakenttiä. Hän kuvittelee ehkä tulevansa
selvänäköiseksi. Lopulta häntä saattaisi odottaa sulautuminen Korkeimpaan
Valoon. Buddhalaiset kutsuvat tätä nirvanaksi,
hindut samadhiksi. Myös kristityt
ovat puhuneet syvistä autuuden kokemuksista.
Tässä
lähtökohdassa on se vaara, että oppilas voi ryhtyä arvioimaan kehitystään sen
perusteella, tuottaako hänen meditointinsa näkyjä tai muuta yliluonnollista.
Oppilaat voivat ruveta kilpailemaan siitä, kenellä on eksoottisimpia meditaatiokokemuksia.
Jos näin käy, se on merkki siitä, että heidän egonsa johtaa edelleen tapahtumia.
Ekstaasit, nirvanat, samadhit ja autuuden tilat ovat kuitenkin tiloja, joissa ego
on väistynyt korkeamman olemassaolon edestä.
Korkeampi lähtökohta
Meditaatio
herkistää ihmistä kokemaan asioita, jotka voisivat jäädä häneltä muuten
havaitsematta. Joissakin tapauksissa saattaa jopa esiintyä edellä mainittujen
kaltaisia ilmiöitä. Nämä eivät kuitenkaan ole henkisen kehityksen mittoja. Korkeamman
meditaation opettajat sanovat, että tällaiset ilmiöt muodostavat itse asiassa
haasteen kehittyvälle yksilölle, koska ne saattavat tarjota harhakuvia, joiden
perässä etsijä jää seikkailemaan sen sijaan että etenisi kohti vapautumista ja
todellisuuden näkemistä.
Kehittyneempi
näkemys meditaatiosta on, että sen avulla pyrimme avaamaan oven, josta
olemuksemme korkeammat tasot, sielu ja henki, pääsevät vaikuttamaan
tietoisuuteemme ja elämäämme. Tämä merkitsee, että egon on taivuttava olemaan
sielun käyttöväline.
Silloin jää
sivuseikaksi, saammeko ”yliluonnollisia” kykyjä vai ei tai koemmeko ekstaaseja.
Saatamme kenties saadakin tuollaisia kykyjä. Niin voisi tapahtua siksi, että
jostain syystä erityisesti tarvitsemme niitä tai vain siksi, että
herkistyttyämme joudumme ottamaan ne vastaan. Molemmissa tapauksissa haasteeksemme
jää käyttää niitä vastuullisesti. On myös mahdollista, että koemme autuuden
tiloja ikään kuin palkintona. Emme voi vaatia niitä itsellemme, ne tulevat, jos
ovat tullakseen. Ei merkitse epäonnistumista,
vaikka emme kokisikaan niitä.
Olemme yhteydessä
kaikkeen maailmaan. Se, mitä maailmassa tapahtuu, heijastuu meihin, ja mitä me
olemme, heijastuu maailmaan. Tämän havaittuamme ymmärrämme, että meditaatiomme
voi olla palvelusta koko maailmalle, ei vain itsellemme. Tahto palvella on
tärkeämpää kuin kokemustemme laatu; meditaatio ei ole kilpailua kenenkään
kanssa.
Keskittyminen ja hiljentyminen
Henkisen tien
kulkijat ovat jo kauan sitten ymmärtäneet, että mielen jatkuva toiminta, ajatusten
lavertelu, estää ihmistä havaitsemasta egon takana olevaa todellisuutta. Luonnolliselta
tuntuva ratkaisu tähän ongelmaan on pyrkiä mielen hiljaisuuteen.
Valmistelevana
vaiheena on yleensä fyysinen rauhoittuminen. Silmien sulkeminen kuuluu usein
asiaan, mutta toisinaan neuvotaan kohdistamaan katse tiettyyn pisteeseen tai
katsomaan sillä tavalla, että ei oikeastaan katsota minnekään.
Yksinkertainen
menetelmä on keskittyä ajattelemaan jotain valittua kohdetta. Tämä voi olla esine,
kuten kukka tai kynttilä tai jumalankuva tai ajatus jostakin kauniista tai
korkeasta. Usein meditoijaa kehotetaan visualisoimaan ajateltu kohde, niin että
hänellä on siitä mahdollisimman tarkka mielikuva.
Meditaatiota
harjoittelevan mieleen pyrkii kuitenkin helposti nousemaan aivan muita
ajatuksia. Näitä vastaan ei hyödytä ryhtyä kamppailemaan; sillä tavoin niihin
jäisi kiinni ja varsinainen aihe unohtuisi. Siksi neuvotaankin, että on parasta
antaa mielen pinnalle nousta mitä vain, mutta suhtautua siihen täysin välinpitämättömästi.
Näin risteilevät ajatukset eivät saa voimaa, vaan katoavat jälkiä jättämättä.
Häiritsevän ajatuksen jälkeen tulee vain yksinkertaisesti palata keskittymisen
kohteeseen. Näin meneteltäessä ajatukset laantuvat ja mieli hiljenee. Silloinkin
on kuitenkin olemassa meditaatiotilaa ylläpitävä mielen toiminto.
Saattaa käydä
niinkin, että meditoija nukahtaa. Jos meditaatiotila on riittävän syvä, se
kuitenkin seuraa häntä uneen. Tästä ei kannata olla huolissaan, vaikka onkin
toivottavaa pysyä valveilla. Myös ponnistelu hereillä pysymiseksi on este
mielen hiljaisuudelle. On myös mahdollista, että meditoijan tajunta irtoaa
fyysiseltä tasolta, eikä hän aina välttämättä muista jälkeenpäin, mitä tuona
aikana tapahtui.
Perinteisiä meditaatioideoita
Kristillisessä
perinteessä on harjoitettu paljon rukousta. Kun rukouksessa on ylitetty taso,
jolla rukoilija pyytää itselleen tai muille armoa ja siunausta, on voitu tulla
tilaan, jossa rukoilija vain ikään kuin lepää Jumalan käsivarsilla. Tässä ei
enää ole pyytämistä, vaan kaunis kokemus korkeasta olemassaolosta. Kristillisen
mystiikan edustajat ovat usein pyrkineet tähän armon kokemukseen lähtien
Jeesuksen kärsimyshistoriasta ja oman syyllisyytensä ja syntisyytensä
tunteesta. Jumalan ylistäminen kuuluu toki myös kristilliseen mystiikkaan.
Islamilaiset
mystikot ovat harjoittaneet Jumalan ylistämistä. Tanssivat dervissit on yksi
tällainen lahko. Heillä pyörivä tanssi yhdistyy Jumalan nimen laulamiseen.
Buddhalaiset
ovat käyttäneet perusmeditaationa omaan hengitykseen keskittymistä. Zen-buddhalaiset
pyrkivät muodostamaan täydellisen meditaatioasennon. Näissä harjoituksissa ei kutsuta
henkiolentoja avuksi vaan keskitytään vain suorittamaan fyysinen harjoitus
oikein. Sanotaan, että henkiset ovet voivat tällöin avautua ikään kuin sivutuotteena.
Joogassa ja tantrassa
esiintyy monenlaisia meditaatioita. Voidaan esim. keskittyä ns. kolmanteen
silmään, hengitykseen, elinvoiman kulkuun elimistössä ja näkymättömässä kehossa
jne. Eri koulukunnat ovat kehittäneet omia menetelmiään. Yleisesti ottaen on
kyse oman olemuksen kaikkien tasojen hallinnasta. Tämän avulla pyritään kulkemaan
harhojen valtakunnan läpi korkeampaan olemassaoloon ja vapautumiseen
jälleensyntymistä.
Jumalnimet ja mantrat
Eri perinteissä
on toistettu meditaatiossa tai muutenkin jumalten nimiä ja määrämuotoisia
rukouksia. Intiassa näistä muodostui ns. mantroja. Mantra on käskysana, loitsu.
Sana ”mantra” tarkoittaa sanskritin kielessä ”sitä, mikä suojelee ajatusta”. Perusmuodossaan
Intian mantrat ovat yksittäisiä sanoja tai lyhyitä lauseita, joita toistetaan
laulaen tai ääneti meditaatiossa.
Samaan
tapaan on menetelty monessa muussakin kulttuurissa. Vanhan Egyptin
mysteerikouluissa on epäilemättä käytetty silloisten jumalten nimiä mantroina.
Heprealaisessa perinteessä on toistettu Jumalan nimiä, ja islamilaiset toistavat
Allahia. Isä Meidän rukousta tai Ave Mariaa voidaan myös käyttää mantran
tapaan.
Jos lausumme
mantran meditaatiossa, sen energia vaikuttaa välittömästi olemukseemme syville
tasoille asti. Tuo energia säteilee kauttamme ympäristöömme ja koko maailmaan.
Se voi avata ymmärrystämme ja vapauttaa meitä, mutta se voi myös sitoa meidät
jonkin opin tai opettajan uskolliseksi seuraajaksi. Mantroja on ikävä kyllä mahdollista
käyttää myös vahingon aiheuttamiseksi. Siksi on äärimmäisen tärkeää, että
tiedämme, mistä mantrassa todella on kysymys, jos sellaista käytämme. Mantrasta
irrottautuminen saattaa olla työlästä. Tällöin on suositeltavaa korvata mantra
sanalla ”Kristus” aina, kun se nousee esiin.
Vanhan
intialaisen perinteen mukaan guru antoi oppilaan meditoitavaksi tälle sopivia
mantroja. Jotkut niistä voivat olla ns. siemenmantroja.
Sellaisessa saattoi olla esim. vain muutama kirjain, joista koostui ”sana”,
jolla ei ehkä ollut lainkaan merkitystä. Näitä mantroja on viime vuosikymmeninä
tarjottu myös länsimaissa käytettäviksi. On selitetty, että ne ovat
merkityksettömiä tavuja, jotka resonoivat oppilaan olemuksessa ja avaavat siten
hänen salattujen tasojensa lukot. Voi olla, että mantrojen jakajat itsekin
ajattelevat näin, koska heille on niin kerrottu.
Tämä on
kuitenkin vain osatotuus. Hindulaisessa mystiikassa on annettu merkityksiä
mantroissa esiintyville yksittäisille sanskritin kielen aakkosille, niin että
kukin aakkonen vastaa jotakin lukuisista jumalista tai jumalattarista.
Sanskritissa on enemmän äänteitä ja aakkosia kuin länsimaisissa kielissä, joten
mantrojen länsimaiset kirjoitusasut eivät välttämättä edes paljasta, mitkä sanskritin
kielen aakkoset ovat kyseessä. Ellemme ole erittäin hyvin perillä siitä, miten
nuo vastaavuudet toimivat, meillä ei ole mahdollisuutta tietää, millaisia
voimia tulemme kutsuneeksi, jos meditoimme tällaisia mantroja.
Jotkut
saattavat ehdottaa nykyään vanhan Egyptin tai jopa Atlantiksen aikaisten
jumaluuksien nimien käyttöä mantroina. Näiden suhteen tiedämme vielä vähemmän,
mistä niissä on todella kyse. Sitä paitsi kaikki tai ainakin lähes kaikki
niistä ovat sellaisten ihmiskunnan kouluttajien nimiä, joiden tehtävä ihmisten
parissa on jo päättynyt. Meidän olisi pitänyt jo mennä eteenpäin noista
ajoista. Miksi tahtoisimme palata niihin?
Inspiraation lähde
Ajatusten
nollapisteessä on paradoksaalisesti kaikki toiminnan ja elämän mahdollisuudet,
myös mahdollisuus, että esiin nousee ajatuksia, jotka ovat henkisten
opastajiemme tai omien korkeampien olemuspuoltemme, sielun ja hengen, inspiroimia.
Joissakin
henkisissä opeissa on puhuttu egon kuolettamisesta. Tässä on nähdäkseni kysymys
siitä, että ego on olemassa vain ajatuksen myötä. Kun olemme meditaatiossa
hetken ilman ajatusta, on ego hiljaa, aivan kuin sitä ei olisi olemassa. Kun
saamme inspiraation, ego astuu palvelijana toimintaan ja auttaa antamaan
inspiraatiolle sanallisen tai muun muodon. Tarvitsemme egoa, muuten emme voisi
kertoa muille inspiraatiostamme. Toisaalta egon rajoitukset vaikuttavat siihen,
mitä kerromme.
Meditaation hiljaisessa
hetkessä tapahtuu transsendenssi, kosketus tietoisuuden ja olemassaolon
tuntemattomille tasoille. Siitä syystä on erityisen tärkeää, millä ajatuksilla
avaamme oven noille tasoille; mistä lähteestä tahdomme ammentaa inspiraatiomme.
Tuo hiljaisuus ei ole pakotettua vaan se viriää itsestään. Se on valppauden
tila, jossa olemme tietoisia nykyhetkestä sellaisena kuin se on. Varma tapa
välttyä hiljaisuudelta on vahtia, tuleeko se.
Luova meditaatio
Meditaatio
on luova prosessi. Olemme siinä yhteydessä korkeimpiin olemuspuoliimme. Niillä
on voimaa, jota emme aina edes ymmärrä. Voimme saada meditaatiossa ohjausta henkisiltä
oppailtamme ja omalta sielultamme ja hengeltämme. Voimme saada kosketuksen myös
muihin olentoihin, joihin otamme yhteyttä tai joiden sallimme ottaa meihin
yhteyttä. Siksi on tärkeätä, että menemme meditaatioon tahtoen tavoittaa
kaikkein korkeimman. On viisasta pyytää Kristusta suojaamaan meditaatiomme. Meillä on vapaa tahto ja saamme sitä, mitä
tilaamme. Luomme kirkkautta tähän maailmaan, siksi on tärkeätä, että
meditaatiomme ei ole pakoa todellisuudesta. Voimme kulkea jalat maassa vaikka
päämme hipoisi pilviä!
Uuden ajan
meditaatiossa tulisi olla täysin tietoinen siitä, millaisia voimia kutsumme
toimintaan. Vain siten voimme kantaa vastuun siitä, mitä meditaatiomme
synnyttää. Emme voi sysätä vastuutamme gurulle tai kenellekään toiselle. Hyviä
opettajia ja heidän viisauttaan on syytä kunnioittaa. Jos taas gurua on
palvottava, on viisainta pysyä kaukana hänestä.
Voimme käyttää
luomisen käskyjä, jos tiedämme, mitä tahdomme luoda. Siksi meditoidessa on
parasta käyttää kieltä, jota itse ymmärrämme. Korkeat henkiset tahot ymmärtävät
sydämen kieltä. Voimme myös meditoida yhdessä muiden kanssa. Meditaatiomme on
silloin elävä ja vuorovaikutuksellinen tapahtuma.
Tarkastelen uuden ajan meditaatiota toisessa kirjoituksessa.