Miten suhtaudumme
pandemiaan?
(Takaisin)
Seppo Ilkka
Keväällä 2020 maailmalle levisi kulkutauti, joka mullisti
kaikkialla ihmisten elämää. Suhtautumisemme tilanteeseen testaa
kykyämme rakkaudellisuuteen ja paljastaa itsekeskeisyytemme.
Niin
sanotun koronaviruksen aiheuttaman sairauden (covid-19) leviämisestä
kerrottiin ensin Kiinassa, mutta ennen pitkää sitä löytyi eri puolilta
maailmaa. Kerrottiin helposti leviävästä sairaudesta, joka aiheuttaa
monille vakavia oireita. Jotkut pelastuivat vain viikkoja kestävän
tehohoidon avulla, osa menehtyi siitäkin huolimatta. Toisaalta osa
potilaista sairasti taudin lievänä. Varsinkin lasten ja nuorten
sanottiin yleensä selviävän siitä vähällä. Tautia vastaan ei ollut
lääkettä eikä rokotusta. Joissakin paikoin tauti pääsi leviämään
väestössä nopeasti, eivätkä sairaalat kyenneet antamaan apua monille
niillekään, jotka olisivat voineet olla autettavissa. Epidemia herätti
kaikkialla pelkoa. Maailman Terveysjärjestö julisti sen pandemiaksi
eli maailmanlaajuiseksi vakavaksi kulkutaudiksi.
Yhteiskunta
pysähtyi ja keskittyi taudin hillitsemiseen ja toisaalta tärkeimpien
toimintojen turvaamiseen. Näin tehtiin kaikkialla maailmassa. Ihmisten
liikkuvuutta, sosiaalisia kontakteja ja työ- ja talouselämää
rajoitettiin. Suomessakin kouluja ja ravintoloita suljettiin
toistaiseksi ja monia toimintoja on hoidettu etäyhteyksin.
Kirjoittaessani tätä toukokuussa 2020 näyttää siltä, että Suomessa on
tartuntojen määrä saatu pysymään hallinnassa. Nyt meillä jo odotetaan
epidemian laantumista, vaikka se vielä on voimissaan maailmalla.
Monissa
maissa pyrittiin suojaamaan erityisesti vanhempia ikäluokkia ja
muitakin, joiden katsottiin olevan pahimmassa vaarassa. Näin tehtiin
siitä huolimatta, että taudin ajateltiin olevan melko vaaraton
suurimmalle osalle aktiiviväestöä. Ihmisissä heräsi halu olla apuna
niille, joita pidettiin uhanalaisimpina. Nämä ovat toivoa-antavia
merkkejä siitä, että ihmiskunta on edennyt tiellä kohti
rakkaudellisuutta.
Talous ja politiikka
Rajoitustoimista
seurasi vaikeuksia taloudellisista menetyksistä ja mahdollisten
perheongelmien kärjistymisestä iäkkäiden ihmisten eristykseen. Oli
pian ilmeistä, että kaikki tämä tulisi aiheuttamaan suuria ongelmia
talouselämälle ja elinkeinoille. Tämä koskee sekä yksittäisiä
kansantalouksia, että koko maailman taloutta ja niitä lukuisia
ihmisiä, joiden työ ja siitä saatava ansio loppui tai vaarantui.
Valtiot
ovat joutuneet ottamaan paljon velkaa selviytyäkseen epidemian niille
aiheuttamista kustannuksista. Tämä pakottaa katsomaan, missä tilassa
yhteiskunnat ovat. Kykenemmekö yhteistyöhön? Pyrkiikö joku ottamaan
valtaa yli sen, mikä on tarpeen? Suomi on selviytynyt hyvin näistä
testeistä. Meillä on vahva demokratia, ja poikkeuslakeja on käytetty
varoen ja tarkoin rajaten. Maailmalta on kuulunut muunkinlaisia
viestejä.
Yksi
tämän kriisin opetuksista on, että tarvitsemme julkisen ja yksityisen
talouden järkevää yhteistoimintaa. Tiukan paikan tullen yksityinen
talous joutuu turvautumaan julkisen talouden tukeen. Julkinen talous
tarvitsee yksityistä hoitamaan elinkeinoja ja tuottamaan tuloja
yhteiseen kassaan. Yksityinen talous voi suunnata toimintansa
joustavasti kohti yhteistä hyvää, jos se asettaa tämän päämääräkseen.
Kriisiaikoina
on aiemminkin tapahtunut omaisuuden uusjakoa. Ne joilla on pääomaa
ovat voineet saada halvalla haltuunsa niiden omaisuutta, joiden on
ollut pakko myydä. Jotkut saattavat nytkin pyrkiä vaurastumaan tällä
tavoin. Erilaisia yhteiskunnan jakamia hätäapurahoja saatetaan yrittää
kanavoida yksityisiksi voitoiksi. Näissä kohdin saamme tilaisuuden
nähdä moraalimme tason.
Tätä
kirjoittaessa on vielä avoinna, millä tavoin nykyinen kriisi tulee
lopulta vaikuttamaan rahoitusjärjestelmiin, elinkeinoihin ja
maailmantalouteen. Kansainvälisessä työnjaossa saattaa tapahtua
muutoksia. Kriisistä kärsivät eniten köyhimmät kansat ja ne yksilöt,
joiden taloudellinen ja yhteiskunnallinen asema on heikoin. Tämä
koskee sekä terveyttä että taloutta. Monet ihmiset voivat menettää
vähäisenkin toimeentulonsa. Laajat muutokset elinkeinorakenteissa
vaativat oikein suunnattuja toimia. Nämä testaavat ihmiskunnan kykyä
yhteistyöhön. Itsekeskeisyytemme ja rakkaudettomuutemme tulevat
vääjäämättä nähtäville näissä tapahtumissa.
Kuka on ”oikeassa”?
Ihmiskunta
on joutunut odottamattomaan tilanteeseen. Päättäjät ovat kysyneet
terveydenhoidon ja talouden asiantuntijoilta neuvoja, joihin perustaa
päätöksensä. Tätä sinänsä tervejärkistä menettelyä on vaikeuttanut,
että myös asiantuntijoilla on ymmärrettävästi ollut erilaisia
näkemyksiä asiasta. Päätöksiä on jouduttu tekemään nopeasti
epävarmojen tietojen pohjalta. Kun kriisi on ohi, saatamme ryhtyä
jälkikäteen selittämään, miten asiat olisi mielestämme pitänyt hoitaa
tai jättää hoitamatta. Tällä tavoin tuomme itsekeskeisyytemme ja
rakkaudettomuutemme vastaansanomattomalla tavalla esiin.
Jotkut
ovat esittäneet, että toimet taudin rajoittamiseksi ovat olleet liian
massiivisia. Olemme Suomessa päässeet oikein ajoitettujen rajoitusten
ansiosta varsin vähällä verrattuna moniin muihin maihin. Tämä saattaa
jopa johtaa kuvittelemaan, että rajoituksia ei olisikaan tarvittu.
Toinen asia on, että rajoitustoimista on tietenkin ollut monenlaista
harmia ja ne ovat kohdelleet monia ihmisiä varsin kovasti. Voimme
osoittaa rakkaudettomuutemme väheksymällä heidän ongelmiaan.
Toimien
tarpeellisuudesta olisi ehkä hyvä kysyä niiden mielipidettä, jotka
olivat töissä maaliskuussa 2020 esimerkiksi Italian tai Espanjan
sairaaloissa tai vanhainkodeissa. Voisi kysyä myös niiden
mielipidettä, jotka ovat poteneet sairautta useiden viikkojen ajan.
Heidän kertomustensa mukaan kysymys on vaikeasta sairaudesta, ei
mistään pikkuflunssasta. En ole pelkästään julkisen tiedonvälityksen
varassa sanoessani tämän. Tunnen henkilöitä, jotka voivat vahvistaa
sairauden vakavuuden oman kokemuksensa perusteella. Voimme osoittaa
sydämettömyytemme ja rakkaudettomuutemme väheksymällä heidän
kokemustaan. Monissa muissa maissa tauti näyttää edelleen vaivaavan
pahasti. Emme voi vielä julistaa vaaran olevan ohi. Olemme joka
tapauksessa mukana koko maailman yhteisössä ja riippuvaisia siitä,
mitä muualla tapahtuu.
On
myös esiintynyt niin sanottuja salaliittoteorioita, jotka koskevat
tätä sairautta ja sen hoitotoimia. En anna niistä esimerkkiä, koska
kertomalla sellaisen tulisin levittäneeksi sitä. Salaliittoteoriat
väittävät paljastavansa asioita, joista ”virallinen” tiedonvälitys ei
kerro. Emme tiedä, mitkä valeuutisia levittävät tahot saattavat olla
niiden takana. Tässä prosessissa voi olla mukana myös näkymättömän
maailman puolella astraalitasolla olevia häiriöiden aiheuttajia.
Salaliittoteoriat johtavat herkuttelemaan ajatuksilla, jotka koskevat
joidenkin muiden kuin itsemme tekemiä vääryyksiä. Tästä seuraa
epäluuloja, kuvitelmia, pahan näkemistä itsemme ulkopuolella ja vihaa.
Salaliittoteoriaan uskominen antaa kyllä hyvän tilaisuuden tunnistaa
oman rakkaudettomuutemme. Tämä edellyttää meiltä tietoiseksi tulemista
ja erottelukykyä.
Ihmisten
mielipiteitä on kautta aikain pyritty ohjailemaan levittämällä
valheita. Niiden tunnistaminen valheiksi saattaa olla vaikeata.
Ammattietiikkaa noudattavien toimittajien voi sentään uskoa ainakin
pyrkivän tarkistamaan uutistensa totuudellisuuden. Nähdäkseni Suomessa
ei ole suurta syytä huoleen tässä kohdin. Uutisten kuulijan on
kuitenkin kaikissa tapauksissa syytä säilyttää oma erottelukykynsä.
Henkisestä
kehityksestä kiinnostuneilla on joskus taipumusta epäillä tavallista
tiedonvälitystä. Satojen vuosien ajan on ollut vaarallista esittää
valtauskonnosta tai maallisen hallitsijan mielipiteestä poikkeavia
käsityksiä. Joissakin maissa tämä on edelleen vaarallista. Henkiset
etsijät ovat monesti joutuneet toimimaan salassa. Tästä on syntynyt
perinne ajatella, että henkiselle tielle lähtenyt tietää asioista
enemmän ja paremmin kuin muut. Tämä laajenee helposti koskemaan
muitakin asioita kuin etsijän omien tutkimusten kohdetta. Tämä ruokkii
etsijän egoa, joka luulee olevansa muita parempi ja viisaampi.
Tulemalla tietoisiksi saamme mahdollisuuden tunnistaa tässä
rakkaudettomuutemme.
Karmallinen näkökulma
Näyttää
siltä, että tämä pandemia ei uhkaa ihmiskunnan olemassaoloa. Ne
ikäluokat, joiden on vuoro synnyttää uusia ihmisiä, selviävät
ilmeisesti suurin joukoin hengissä. Tahdommeko spekuloida sillä, miten
vähän kuolemantapauksia koronavirus on maassamme aiheuttanut? On
arveltu, että tämä tauti ei ehkä edes lisää tilastollista
kokonaiskuolleisuutta. Ilmeisesti se on vienyt rajan toiselle puolen
varsin monia, joilla olisi muutenkin ollut verraten vähän elinaikaa
jäljellä. Mitä mieltä olemme tästä? Nämä ovat oivallisia kohtia
havaita meissä oleva rakkaudettomuus. Tällä on merkitystä
henkilökohtaisen karmamme kannalta. Millaisia oman tulevaisuutemme
siemeniä kylvämme nyt?
Henkisissä
opeissa esitetään kärsimystemme ja kuolemamme tulevan vääjäämättä
silloin, kun niiden aika on. Riippumatta siitä, onko asia todella näin
ennalta määrätty vai ei, on syytä katsoa, miten suhtaudumme tähän
väitteeseen. Jos jätämme muut kärsimään vedoten heidän karmalliseen
kohtaloonsa, osoitamme rakkaudettomuutta. Egomme osoittaa sillä tavoin
myös kuvittelevansa itsensä heitä viisaammaksi ja korkeammalla tasolla
olevaksi.
Jos
julistamme, että emme pelkää kuolemaa tai kärsimystä, koska karma
kuitenkin tuo mitä on tuodakseen, egomme kuvittelee olevansa erittäin
korkealla henkisellä tasolla. Parempi olisi tunnistaa meissä oleva
pelko ja noudattaa tervettä varovaisuutta. Terve varovaisuus ei
tarkoita pelkotilan valtaan jäämistä, vaan pyrkimystä suojata
asianmukaisella tavalla käytössämme oleva ihmiskeho. Tämä on
käsittääkseni karmalliselta kannalta suositeltavaa.
Taudin
herättämällä yleisellä pelolla on myös sellainen juuri, joka viittaa
ihmiskunnan ikiaikaisiin kokemuksiin. Lajimuistissamme ja
yksilöllisissäkin jälleensyntymismuisteissamme on kuvia
kulkutaudeista, jotka tulivat kylään ja lähtivät pois vasta kun kylä
oli tyhjä tai lähes tyhjä ihmisistä. Arvelen, että tämä sairaus on
herättänyt meissä näitä muistoja. Joka tapauksessa meidän on nyt aika
nähdä, että luonnolla on edelleen olemassa keinoja rajoittaa liian
suuriksi kasvavia populaatioita.
Tässä
on nähtävissä karman toiminta. Olemme kohdelleet luontoa monin tavoin
kaltoin. Nykytilannetta ei voine kuitenkaan pitää karmalliselta
kannalta rangaistuksena, vaan lempeänä opetuksena, muistutuksena
asemastamme Maan ja sen luonnon hoitajana. Nyt jos koskaan on aika
tulla tietoiseksi rakkaudettomuudesta, jolla olemme haalineet
rikkauksia.
Mitä siis opimme?
Olemme
joutuneet ihmiskuntana ja yksilöinä pysähtymään katsoaksemme,
millaisia todella olemme ja mitä tahdomme. Tällaista pysähtymistä ovat
lukuisat henkiset opettajat ehdottaneet oppilailleen, kukin omana
aikakautenaan ja omalla tavallaan. Nyt pysähdys tuli kaikille, ei vain
niille, jotka ovat ilmoittautuneet henkisiksi etsijöiksi. Pelkkä
pysähtyminen ei kuitenkaan riitä. Oleellista on, mihin se johtaa.
Riittävätkö saadut oivallukset ohjaamaan toimintaa rakentavaan
suuntaan? Opimmeko yhteistyötä? Mitä pysähdys paljastaa kyvystämme
rakkauteen? Näihin kysymyksiin on ainakin yhtä monta vastausta kuin on
yksilöitä, yhteisöjä ja yhteiskuntia.
Yhteisötasolla
joudumme selvittämään kantamme oikeudenmukaisuuteen ja kansojen
väliseen yhteistyöhön. Miten tahdomme ratkaista pääoman ja työvoiman
välisen suhteen, yksittäisten kansojen osalta ja maailmanlaajuisesti?
Joudumme ratkaisemaan, miten löydämme oikean tasapainon taloutemme ja
planeetan luonnon välillä. On ymmärrettävä, mitä meidän tulee korjata,
jotta pääsisimme valoisaan suuntaan. Olemme tästä kollektiivisessa
vastuussa.
Kokemamme
pysähdys on tarjonnut arvokkaan mahdollisuuden tulla tietoisiksi
omasta rakkaudettomuudestamme. Olemme saattaneet oivaltaa, miten
itsekeskeisesti suhtaudumme tilanteeseen. Näiden asioiden ymmärtäminen
on käsittääkseni kehittymisellemme monin verroin tärkeämpää kuin
kuvitelma siitä, miten korkeasti henkisiä ihmisiä olemme.
Rakkaudettomuutemme ja egoismimme tunnistaminen yhä uudelleen ja
uudelleen on ensi askel oikeaan suuntaan, niin yksilöille kuin
yhteiskunnillekin. Osaammeko suhtautua niihin armolla ja rakkaudella?